Slovníček pojmů pro správné měření a vyhodnocování dat na e-shopu

V e-commerce, kde je konkurence velká, jsou data často synonymem úspěchu. Pokud data správně měříte a vyhodnocujete, můžete svůj e-shop neustále optimalizovat a přizpůsobovat ho na míru požadavkům zákazníků – pravidelným i těm novým. Jaké pojmy byste v souvislosti se správným měřením a vyhodnocováním dat měli znát?

Data Studio

Data Studio je bezplatný nástroj pro vytváření personalizovaných přehledů metrik, grafů a tabulek. Google Data Studio je možné propojit s jinými analytickými nástroji a vidět tak všechna relevantní data pohromadě na jednom místě

Díky tomu budete dělat lepší strategická rozhodnutí, kterými podstupujete nižší riziko při naplňování stanovených cílů.
 

Google Analytics

Služba Google Analytics slouží ke sběru, monitorování, analyzování a vyhodnocování dat na vašem e-shopu. Google Analytics se používá ke sledování aktivit na vašem e-shopu, jako je zdroj návštěv, délka návštěv, opuštění nákupního košíku, informace o zákaznících a další. Analytiky je možné propojit také s Google Ads a mít díky tomu pod kontrolou také své online kampaně.

Aktuálně se můžete setkat s verzí Google Universal Analytics (GA3), které běží souběžně s Google Analytics 4. GA3 již ale od příštího roku plně nahradí GA4, proto doporučujeme aktualizovat své analytiky na novější verzi a seznámit se s ní včas.


 

Google Tag Manager

Google Tag Manager (GTM) je bezplatný nástroj z „Google-rodiny“. Jedná se o systém, pomocí kterého spravujete měřicí kódy na webových stránkách.

GTM je použitelný klasicky na webu, v mobilních aplikacích i v AMP (= ve zjednodušené verzi webu pro mobilní telefony). Všude tam vám usnadní a zrychlí práci s kódy. 


 
  • GTM je v podstatě zastřešující platforma pro všechny ostatní kódy. Do zdrojového kódu webu tak vepíšete jen kód GTM. Všechny další kódy vkládáte už skrze webové rozhraní GTM. Díky tomu, že budete mít všechny kódy pod jednou střechou, o nich získáte lepší přehled.
  • Zjednoduší vám další procesy (například měření událostí v Google Analytics) a díky funkci náhledu odhalí důvod, proč některý z kódů nefunguje.
  • Kromě Google-kódů navíc můžete vložit i kódy třetích stran (Meta, Sklik) nebo vlastní skripty. A co je na tom nejlepší? V drtivé většině případů to zvládnete sami bez asistence IT specialisty. 
 

Meta (Facebook) Pixel

 

Po vložení kódu Meta (Facebook) pixelu na váš web (nebo do GTM) budete moct lépe zaměřit a optimalizovat svou reklamu. Můžete cílit třeba na množinu uživatelů, kteří už váš web navštívili. A nejen to. Připomenout se můžete i užší skupině uživatelů – těm, kteří už vaše zboží měli v košíku a svůj nákup jen nedokončili. Podobné cílení zvyšuje pravděpodobnost konverze.

Jedná se o naprosto nutný nástroj v případě, že to s placenou reklamou na Facebooku myslíte vážně – a nechcete za ni peníze vyhazovat zbytečně

  • Díky Facebook pixelu zjistíte, kteří uživatelé Facebooku navštěvují váš e-shop a jaké je jejich chování. Oproti Google Analytics umí tento nástroj (anonymně) spárovat návštěvníky vašeho e-shopu a uživatele Facebooku a Instagramu, a to i v případě, kdy k vám přicházejí z více zařízení (počítač, tablet a mobil).
  • Umí také měřit reklamu – pomocí kódu uvidíte, jak na ni vaši zákazníci reagují a zda se vám investice do tohoto typu reklamy vyplatí. 
 

LinkedIn Insight Tag

 

LinkedIn Insight Tag neboli LinkedIn pixel je Meta pixel v bledě modrém. Jedná se tedy o kód, který vložíte na svůj e-shop (nebo do GTM).

Kdykoliv na váš web přijde někdo s účtem LinkedIn, můžete na něj pak cílit reklamu na této síti. LinkedIn Pixel sleduje konverzní akce a veškeré dění na vašem e-shopu. Díky tomu můžete (stejně jako u Mety) zjistit, co funguje a co ne.


Získáte cenné informace o vašich kampaních, a to v rámci největší obchodní sítě na světě. (LinkedIn má po světě asi 810 milionů uživatelů, v České republice se číslo uživatelů pohybuje kolem dvou milionů.) ​


Měření konverzí na Heureka

 
Konverze na cenovém srovnávači Heureka vám pohlídá také speciální kód. Jedná se o další nástroj, který by v základní výbavě e-shopů neměl chybět. Pomocí kódu, který vložíte na svůj e-shop (nebo do GTM), zjistíte, kolik uživatelů z Heureky reálně dokončilo nákup ve vašem obchodě. A vědět to budete dokonce i na úrovni jednotlivých kategorií a produktů.

Díky tomu si snadno spočítáte, jestli se vám inzerce na srovnávači cen Heureka vyplatí. Službu může využít každý e-shop, který je na Heurece zaregistrovaný
 

Sklik kódy

  
Vyplatí se vám inzerce ve vyhledávači Seznam.cz? Na tuhle otázku vám odpoví měření konverze. Díky ní totiž můžete sledovat a vyhodnocovat, jak je vaše reklama účinná.

Stejně jako v případě výše zmíněných kódů, je třeba vložit na váš e-shop (nebo do GTM) speciálně vygenerovaný kód. A pak už jen sledujete statistky, které prozrazují, kolik uživatelů u vás nakoupilo, za kolik, i počet prokliků, které bylo třeba uskutečnit, abyste získali platícího zákazníka. 


 

Google Ads kódy

  
Platíte si reklamu na Google Ads, aby vás vaši zákazníci našli na předních příčkách vyhledávače Google?

Určitě byste měli měřit, nakolik vám tato služba dává ekonomický smysl – a to je možné pomocí Google Ads kódů. Ve chvíli, kdy se váš zákazník proklikne reklamou na váš e-shop, začne vám nástroj měřit konverze. Díky těmto kódům je pak možné používat i remarketing – tedy připomínku vašich produktů či služeb lidem, kteří už o ně již projevili zájem. 
 

Google Search Console

  
Google Search Console je bezplatná služba společnosti Google. Majitelům e-shopů pomáhá pochopit, jak si vedou ve vyhledávači Google a co můžou udělat pro lepší viditelnost a nalákání relevantních návštěvníků.

Díky nástrojům Google Search Console mimo jiné:
 
  • zjistíte, jestli váš e-shop dokáže Google najít a procházet,
  • získáte hlášení o problémech s indexováním a opravíte je;
  • budete vědět, pro které vyhledávací dotazy se váš e-shop zobrazuje, i jak často se na ně uživatelé proklikávají. 
Nástrojů a pojmů sloužících ke správnému měření a vyhodnocování dat je v e-commerce mnohem více. Je ale dobré orientovat se alespoň v těch základních než zabrousíte do celé problematiky hlouběji. 

Potřebujete pomoci se správou digitálního marketingu?

Napište nám na marketing@oxyshop.cz

Naši odborníci vám rádi pomůžou.