AromaKH:
Voňavý e-shop s kosmetikou a hygienou

V roce 2020 jsme se pustili do náročného úkolu – vybudovat nový e-shop pro značku Aromaterapie Karel Hadek. Významný český výrobce aromaterapeutické kosmetiky a hygieny byl pro nás velkou výzvou a ještě před stavbou e-shopu jsme se museli vypořádat s mnoha specifickými problémy. Jak jsme postupovali?
AromaKH
AromaKH
arrow icon případová studie
Strategie
Vzájemné porozumění
byla alfa a omega úspěchu
Ještě nikdy jsme u žádného klienta tolik nepocítili, jak je důležité si vzájemně porozumět. Naším prvním úkolem bylo pochopit velice komplexní a složitý sortiment aromaterapie a jeho specifickou pozici na trhu. Navíc má prodej těchto produktů své vlastní legislativní i logistické limity. Náš tým musel opravdu do hloubky porozumět produktům a jejich účinkům, tým AKH zase ohromně vyrostl v chápání online trhu.

Jak hodnotí spolupráci klient?

Jsme specifičtí a složití. Cesta k vzájemnému porozumění byla trnitá. Ale jakmile jsme k němu dospěli, byli jsme si jistí, že spolupracujeme se správným partnerem.
Michaela Švorcová, jednatelka 1. Aromaterapeutická KH a.s.
Michaela Švorcová
Strategie
Dramatické změny
ve vnímání zákazníka
Značka měla silnou základnu zákazníků ještě z devadesátých let, kdy si získala oblibu mezi tehdejšími třicátníky až padesátníky. V roce 2020 jsme však stáli před nutností zaujmout novou generaci zákazníků, kde znalost značky poněkud pokulhávala.

Cíl nového e-shopu byl prostý – zatraktivnit značku i její produkty pro mladší publikum, které pak bude po následující roky pravidelně nakupovat. Abychom vytvořili správnou strategii, vytvořili jsme nejprve cílovou personu a na ní jsme provedli osvědčený workshop Customer Journey. Z něj jsme identifikovali kritické body, které nový e-shop musí bezpodmínečně zvládnout, aby nového zákazníka získal.

Customer Journey aneb cesta zákazníka

Sestavení persony zákazníka

Persona

Persona je fiktivní člověk, kterého si marketéři vymyslí jako vzor pro typického cílového zákazníka. Pro tento projekt jsme si vymysleli Terezu, která právě čeká miminko a začíná řešit, jak se o sebe během těhotenství a posléze o miminko bude starat. Právě tato skupina zákazníků má velký potenciál si produkty AKH oblíbit.

Nalezení všech kontaktních bodů

Touchpointy

Společně s klientem náš tým našel veškeré kontaktní body značky se zákazníkem, neboli touchpointy. Jsou to například e-mail, vizitka, logo na budově, e-shop, košík, weby, bannery atd. Poté jsme určili, které touchpointy hrají v nákupním procesu významnou roli.

Odhalení silných a slabých míst

Nákupní cesta zákazníka

Sestavení Customer Journey neboli zákaznické cesty spočívá v tom, že seřadíme touchpointy za sebe dle toho, jak se s nimi zákazník setkává během svého seznamování se značkou a v nákupním procesu. Členové týmu následně každý touchpoint ohodnotí dle toho, jak kvalitně plní svou roli v zákaznické cestě.

Vytvoření strategických úkolů

Klíčové pilíře úspěchu

Z Customer Journey jsme zjistili tři základní pilíře, které e-shop nesmí podcenit. První pilíř je první dojem ze značky a okamžitá orientace v tom, jaké produkty značka nabízí. Druhým pilířem se stala samotná struktura produktové nabídky, protože zde by mohl mít zákazník největší problémy. Třetím pilířem se pro nás stal plán, jak zákazníka opakovaně motivovat k nákupům.

Sestavení persony zákazníka
Nalezení všech kontaktních bodů
Odhalení silných a slabých míst
Vytvoření strategických úkolů
Tvorba
Maximální důraz
na přehlednost nabídky
Nový e-shop musel fungovat tak, aby dokázal přivést každého zákazníka na správný produkt, ať už ho zákazník hledá jakýmkoli způsobem. Během strategické fáze jsme zjistili, že cesta k produktům je neobvykle pestrá. Zákazníci hledají sortiment nejen podle typu, ale také podle vůně, části těla, ingrediencí, cílového uživatele a také podle problémů, které má produkt řešit, třeba bolest zad nebo vyrážku.

Provedli jsme důkladnou analýzu klíčových slov a navrhli unikátní produktovou strukturu, která počítá se všemi cestami, jak produkt najít. Důležité vlastnosti produktů jsme zahrnuli také do parametrické filtrace a pro každý produkt jsme připravili nejdůležitější příznaky, proti kterým pomáhá.
Tvorba
Jak udělat
voňavou grafiku?
Na tvorbě vizuální podoby e-shopu spolupracovali grafici z obou týmů. Čekal je velice složitý úkol, a to vtisknout e-shopu i velmi důležitý dojem všudypřítomné vůně. Aby z každého produktu dýchalo jeho aroma, připravili jsme nové top parametry hlavních ingrediencí doplněné ikonami, aby zákazník na první pohled viděl, jaké bylinky a oleje v produktu hrají hlavní roli. Zásadní úprava čekala také produktové obrázky, které byly doplněny znázorněním ingrediencí, což dodalo produktům barevnost a styl.

Pro novou komunikaci čerstvého e-shopu jsme připravili úpravu názvu značky i domény a vznikl tak e-shop AromaKH.cz, který zachovává klíčovou barevnost původní značky, ale zároveň ji oživuje a zatraktivňuje pro nové cílové publikum. Na výsledný e-shop jsme velice pyšní, protože je na něm radost produkty vybírat a zkoumat.

Funkcionality

ERP

Napojení na ERP Helios

Díky API na naší straně i straně Heliosu dochází k oboustranné synchronizaci skladů, cen, produktů, kategorií, objednávek a zákazníků. V administraci e-shopu se editují pouze popisy produktů, bezpečnostní informace (zákonná upozornění) a blog.

Detail produktu

Parametry na produktech

Parametry se u jednotlivých produktů zobrazují ve formě ikon na úvodu detailu produktu. Zákazníci tedy rychle a přehledně vidí, jaké problémy daný produkt řeší.

Detail produktu

Top 3 ingredience

Na detailu produktu zobrazujeme samostatně tři nejzásadnější ingredience pro lepší orientaci ve složení.

Herbář bylin

Přehledný katalog rostlin a bylin

Herbář je skvělým místem, kde má zákazník možnost prozkoumat schopnosti bylin a načerpat inspiraci k jejich využití v běžném životě i při různých neduzích.

ERP
Detail produktu
Detail produktu
Herbář bylin
Marketing
Strategie
komunitního obsahu
Stejně jako u mnoha jiných projektů jsme současně s přípravou nového e-shopu pracovali také na digitálním marketingu pro e-shop starý. Během pandemie jsme dokázali i zastaralému e-shopu zajistit výrazný růst tržeb.

Pro nový e-shop jsme kromě všech reklamních kanálů zavedli také jedinečný přístup k získávání a udržení zákazníků. Zákazníci dostávají k objednaným produktům i dárky a další informace, které jim pomohou se zorientovat v kompletní nabídce. Vytvořili jsme facebookovou skupinu Aromaterapie, kde společně s týmem AKH moderujeme bohatou diskusi a získáváme tím silné podhoubí nových zákazníků. V současnosti má skupina už přes 5 tisíc členů.
Rozvoj
Věrnostní program
i poutavý herbář
Novým e-shopem vzájemná spolupráce teprve nabrala na obrátkách. O Aromakh.cz se stará náš tým složený z vývojářů a marketérů. E-shop jsme již doplnili o herbář, kde si zákazníci mohou přečíst detailní informace o každé ingredienci a jednoduše se dostat na produkty, které ji obsahují.

Pro e-shop aktuálně vyvíjíme věrnostní program, který zákazníkům zajistí unikátní výhody za opakované nákupy včetně exkluzivního obsahu. Připravujeme také personalizaci e-shopu vzhledem k různým cílovým skupinám, které budou e-shop používat.
Tým
Na projektu se podílí
řada našich kolegů
Na vzniku e-commerce řešení pro AromaKH se podílely 2 týmy - vývojový tým složený z projektového manažera, programátora, integračního specialisty, kodéra a testera, a marketingový tým, který připravoval předimplementační analýzu a už při vývoji e-shopu převzal správu performance marketingu. Nyní se tomuto projektu bude věnovat dedikovaný tým složený z back-end developera, front-end developera a projektového manažera.
michal_bernat michal_bernat
martin_bures martin_bures
michal_bernat michal_bernat
adam_jiruska adam_jiruska
ondrej_pesak ondrej_pesak
martin_fiala martin_fiala
aneta_renza aneta_renza
michal_bernat michal_bernat
radim_kribek radim_kribek
michal_bernat michal_bernat
filip_szymanik filip_szymanik
Další úspěšný projekt může být váš
arrow icon